Everything I do

Plötsligt finns han här, den där lilla bebisen. Så naturligt på plats här hos mig.

Vardagen, hur var den innan? Hur befann jag mig i det där svarta intet från dagen Jónas dog till morgonen Jack kom? Var det vinter och vår och sommar och höst, verkligen var det det, innan livet kom tillbaka och utan att jag ens märkte det?
Jag minns bara att jag var så effektiv då, direkt efter. Allt som skulle ordnas och svaras på och ändras och ja, allt bara ”skulle” så jävla mycket hela tiden. Och ändå kom han inte tillbaka. Kommer inte tillbaka.

Nu har det gått fem månader sedan Jack kom. Mitt ljus året runt. Min stjärna.
Den lilla gropen i hakan, dom stora öronen och kinderna som är mjukare än allt annat. Hans leende, hans skratt, hans händer när dom håller fast sig i mig. Det finns inte en centimeter på honom jag inte älskar, inte en dag jag vill spola fram.

Alla säger att det går så fort, ”kan man inte bara få stanna tiden”, säger dom, ”jag måste hinna njuta”.
Jag vill inte stanna tiden, jag tycker inte att det går fort. Jo, i efterhand. Men få saker har gått långsamt sedda i backspegeln, när man tänker efter.
Jag har inga problem med att hinna njuta. Nuet är så fint, men jag vill ha varje dag i framtiden med Jack också. Jag vill upptäcka världen med honom, läsa sagor för honom och vara den viktigaste för honom. Jag vill lära honom att bli en fantastisk liten människa, få honom att skratta och höra honom berätta om saker som han tänkt på. Jag vill få tusen frågor om kossor och tapetsera hela huset med målade teckningar. Jag vill hålla honom i handen i all evighet.

Att ha en pytteliten bebis är gulligt och mysigt och så, men det är ju först sen, efter ett par månader, som dom blir till den där lilla personen man aldrig kan se sig trött på. Aldrig kan tänka sig att vara utan.
Så plötsligt sitter man där och spelar Imse vimse spindel eller Lilla snigel på gitarren för att han blir så glad av musik eller leker titt-ut fem minuter i sträck bara för att få höra det där skrattet och se smilgroparna.

xDSC_0314
Nu för tiden övar vi på att sitta, det går en stund nu, kanske tio sekunder, men sen välter han. Men att ligga på mage är kul det med.

Jack äter gröt till frukost och oftast någon typ av riktig mat till lunch. Ibland får han gröt till kvällsmat med och alla målen kompletteras med flaskan.
Han gillar fortfarande att ligga i sitt gym och älskar när man sjunger för honom. Nyss fick han ärva en gåstol från familjen bakelse och den är han väldigt förtjust i! Han trycker sina små fötter mot golvet och kommer (oftast) åt det håll han tänkt sig. Och så letar han upp mig med blicken (jag sitter oftast kvar där han såg mig senast, men med ett lite vingligt huvud kan det ta en stund att hitta dit igen) och skrattar när han ser att jag tittar på honom.
Han stoppar allt han får tag på i munnen och dreglar värdigt vilken Disney-bulldogg som helst.
Han gillar att träffa folk och att kolla på handboll. Nyss fick han sin egen regnbågsfärgade mjukisboll från Ikea.

Imorgon är det frukostträff på stan för fina mammagruppen. En bra start på en onsdag skulle jag tro.
Någon dag tänker jag också att det ska bli en sån där dag där jag tar ett foto i timmen och visar er sen. Det kan bli imorgon.

2 thoughts on “Everything I do

  1. Så fin han är och så fint du skriver🙂 Jag har en dotter som nyligen blivit sex månader, och det är så fantastiskt när dom blir mer människor som är medvetna om vad som händer. Det är jättemysigt när de är pyttesmå oxå, men kärleken när de gosar in sig i famnen, drar lite i ens hår och skrattar högt är oslagbar. Nu har min lilla dessutom lärt sig pussas, och det är så underbart när hon tar tag i mina kinder och trycker sin öppna mun med dreggel och allt mot min. Det är sånt som värmer hjärtat❤

  2. Ååå du skriver så fantastiskt fint. Du är fantastisk och jag önskar att jag alltid såg på mina vardagar så.
    Roligt att läsa om hur ni har det!
    Kram!

Kommentera

