Att gå igenom hela livet med en saknad pusselbit

Jag är inte rädd för döden längre. Jag längtar inte heller efter den som sådan, men jag vet att där, på andra sidan, får jag träffa Jónas igen. Och det längtar jag efter.
Jag har aldrig förut förstått äldre människor som håller på att dö och som ändå är så lugna för att dom ska få komma till den person dom älskat igen. Men jag förstår det nu, tankarna och känslan. Jag är inte rädd för ensamheten där och då, utan det som skrämmer mig är det som finns i nuet.

Jag är inte ensam här, det är inte det jag säger, men det är inte samma sak att finnas utan honom. Halv.

Jag har slutat lyssna på musik. Det var längesen. På en av resorna hem från Island spelade jag någon fånig låt på repeat och det kändes som om jag skulle gå sönder. Som att jag gick sönder eller redan var sönder. Och sen i bilen, här hemma, lyssnade jag igen. Det var inte ens samma låt då, men det gick inte ändå.

Så jag slutade trycka på play.

Jag vet inte vad jag gör istället, läser böcker kanske.

En av mina tränare sa en gång till mig: ”Gå hem och lyssna på musiken Annika. Det är ju viktigt för dig, det vet jag.”

Så jag gjorde det då och allt kändes bättre. Men nu, jag vet inte. Inget får det på något sätt att kännas bättre. Smärtan avtar inte, fast jag trodde att den skulle göra det. Så småningom.
Den förändras väl, det gör den. Känslan är inte samma. Men tomheten och saknaden och trasigheten finns där på samma sätt som innan.

Och jag vet inte om musiken skulle kunna hjälpa mig här, men jag tänkte att jag skulle försöka. Men jag vill inte höra på någon jävla radiopop. Den fyller säkert sina syften emellanåt, men den fördummar mig för tillfället. Så jag tänkte att det enda jag faktiskt tycker om att göra nu för tiden, som har en viss lugnande effekt, är att lära mig isländska. Jag sitter på dagarna och pluggar när jag inte jobbar. Och så tänker jag på hur jag lärde mig danska. Då hade jag inga böcker eller lärare eller annat, utan jag använde musiken. Danska är visserligen mycket enklare än isländska, men jag måste ju försöka.

Så ni som har tips på isländsk musik får gärna skriva. Ni andra med så klart. Jag är inte så förtjust i Björk, men gillar Valdimar.

10 thoughts on “Att gå igenom hela livet med en saknad pusselbit

  1. Läsa har fungerat hela tiden. Men inte musik & film. Nu går det skapligt men framkallar så mycket minnen. Jag är inte heller rädd för döden. Tvärtom så har tanken på att möta min bror igen, tyvärr skapat en längtan efter den.

  2. Hej Annika,
    Jag rekommenderar varmt Ásgeir Trausti med cd:n Dýrð í dauðaþögn (härligt många isländska tecken😉. Väldigt vacker musik och alla texter är på isländska. Mugison med Haglél är jättebra. Du skrev att du gillar Valdimar – om du inte har lyssnat på Um Stund – så är det ett till tips… Hoppas du gillar det. Säg gärna till om du vill ha fler.
    Bästa hälsningar,
    Charlotte

  3. jónsis album ”go” rekommenderar jag. vet egentligen inte om det räknas som isländsk musik, men sångaren är därifrån i alla fall

    ta hand om dig!

  4. Hej Annika, jag gillar också Valdimar, och Mugison och Ásgeir Trausti som redan är nämda. Ett band till som jag gillar och sjunger på isländska är Moses hightower, t.ex. låten ”Búum til börn”😉 sen kan vi väl träffas snart igen och öva på isländskan.
    Kram
    Brynja

  5. Jag är säker på att du en dag vill lyssna på musik igen. Inte för att sorgen och saknaden ”går över”, inte för att ”tiden läker alla sår”. För det funkar ju inte så. Men en dag kommer det tillbaka!

    Kram!

  6. Isländsk musik är härlig! Jag bodde där några år på 90-talet och musiken gjorde stort intryck på mig. Många band från den tiden spelar fortfarande, hittade bland annat en nyinspelning med Sálin hans Jóns mins på Spotify som var bra. Men kungen är ju Bubbi, fast antar att du redan har koll på honom. Kul att du lär dig isländska, det är ett fantastiskt språk och ett underbart land. Fina bilder du tagit därifrån!

Kommentera

