Vi finns där vi vill finnas

Imorgon är det stängning av kistan. Bara den närmaste familjen ska vara med. Det är någon isländsk grej tydligen. Som ett hej då ihop med lite orgelmusik.

Då får jag se honom igen. Lika fin som alltid, men så väldigt mycket inte levande. Som en död, tänkte jag skriva. Och han är ju det. I alla fall kroppsligt.

Han kommer inte öppna ögonen när han ligger där och inte hålla min hand. Men jag hoppas att han kan se oss ändå och känna oss. Och jag hoppas att han fortfarande nästan ler.

Men det känns så makabert, att vara med och stänga kistan. Och det är det ju också, visserligen. Då går det inte längre att låtsas att han befinner sig någon helt annanstans.

Men ändå så kommer jag tänka att han är i Brasilien, där vi träffades och blev en enhet, för det var en av hans sista meningar till mig.

– Jag vill tillbaka till Brasilien, sa han, och jag svarade:
– Då åker vi dit tillsammans.

8 thoughts on “Vi finns där vi vill finnas

  1. Jag förstår inte hur du kan fortsätta att skriva så vackert och så klokt. Du är fantastisk.

    Jag hoppas det går bra, så bra som det kan gå idag.

    Dina ord ”Vi finns där vi vill finnas” känns så tröstande och sanna, tack! ❤

  2. När vi sågs, före det, och nu, så blir jag så rörd av hur snäll du varit med honom. Sagt fina ljusa saker och lett honom vägen så kärleksfullt hur mörk den än varit.

  3. Varma kramar till dig fina du! Jónas finns med dig fortfarande, er enhet finns men i en annan form, er starka kärlek finns kvar. Sänder dig många styrkekramar

  4. Det er så godt skrevet.. du er god til at beskrive dine tænker og følelser, det er så smukt, Annika… Man føler at man kan sætte sig i dit sted, men det kan man jo slet slet ikke… Man ved nok kun hvordan det hele føles, når man selv har prøvet det😦 jeg sender dig alle mine tænker og håber det bliver en smuk afsked!!! Annika jeg ved du er stærk og du skal nok komme igennem det hele… Knus Mette

  5. Läste din blogg idag, är helt tagen. Beklagar din stora förlust. Ni två, som en saga… som inte fick ta slut.
    Jag blev så berörd av dina ord och fick min värld att stanna upp…
    Sänder styrkekramar till dig. Du verkar vara en fantastisk människa som alla borde få ha i sitt liv! Kram

Kommentera

