Du och jag för alltid

Kirurgerna kom in i förmiddags och berättade att dom ville försöka sig på att göra en ercp imorgon. Dom sa att det var komplicerat men att dom trodde att dom kunde lyckas.

”Så då hoppas vi att du kan få komma hem på lördag eller söndag”, sa dom. ”Om allt går som det ska.”

Det lät bra.

”Och du vill ju till Island med”, avslutade dom.

Jonas vill det. Han vill gärna vara på Island när han dör.
Jag vill inte att Jonas ska dö. Inte nu, inte sen, inte någonsin.

Ercp’n som dom ska göra kan gå på tre sätt, eller egentligen fyra:
1. Det kan gå bra, dom lyckas antingen rensa tunneln som sitter där eller lägga till ännu en som fyller sin funktion. Levern måste kunna rensa ut gifterna som kroppen producerar, därför måste det vara ett fritt flöde.
2. Det kan gå dåligt, dom kan se att dom inte kan få till en rensning på grund av för många metastaser som trycker på olika ställen. Då kommer levern inte att kunna rensas och Jonas kommer dö, kanske inom en månad, kanske kortare, kanske längre.
3. Han kan få en blödning på levern, som är väldigt blödningsbenägen, under operationen och förblöda på plats.
4. Dom kan välja att gå in utifrån och via ett rör till en påse få till ett fritt flöde från levern och gallan.

Onkologen kom förbi rummet senare under dagen. På henne lät det som om Jonas redan var död. Hon pratade om att inte sätta in någon mer cytostatika, om att det var kanske fyra veckor kvar, kanske tre månader. Beroende lite på.

Blicken i Jonas ögon blev så matt då, som om han trodde att allt hopp var ute. Och det lät ju så på henne.
Men det är ju inte så. Onkologen kan dra åt helvete.

”När du åker hem sen vill jag att du hänger upp min mörka kostym”, sa Jonas.
”Det är den jag ska begravas i.”

Först måste vi fokusera på ercp’n. Och hoppas att dom kan göra nåt bra av den.
Imorgon vet vi. Operationen är efter lunch.

Tänk bra tankar, be till alla gudar ni har.

7 thoughts on “Du och jag för alltid

  1. Onkologen kan som sagt dra åt helvete.

    Alla goda tankar och allt gott idag. Det kommer att gå bra, det måste det. Det finns inget annat för en av de finaste sagor jag läst på länge. Dessutom kan sagan inte ta slut nu, det finns alldeles för många kapitel kvar!

    Alla fina goda tankar, all kraft och ja, allt!
    Många kramar!

  2. Jag har haft så mycket på sista tiden att jag missat hela din verklighet. För första gången typ någonsin vet jag inte vad jag ska skriva. Jag skäms för att jag inte stöttat dig mer, för att jag trott att saker ljusnat. Jag tänker ju på er varje dag. Men det handlar så klart inte om mig, utan om er. Ni ska finnas länge till. Heja Jonas. Heja er.❤

Kommentera

