Torsdag, ännu ett kryss i kalendern

Coloskopin visade en sju centimeter stor tumör. Bara under fem procent av alla som får coloncancer är under femtio år gamla.

Coloncancer som har spridits sig till levern är inte alls bra.

”Jag kommer att dö av detta”, sa han till mig. Han grät då, fast han försökte att inte göra det. Jag sa att han inte alls skulle dö, att han skulle klara det. Vad ska jag säga liksom. Jag vet inget. Det enda jag vet är att det är en omöjlighet att han försvinner.

Vi liknar det vid ett berg som måste bestigas eller en maraton som ska springas. Jag har alltid hatat maratonhelveten, så detta förändrar inget. Och om det är nåt jävla lopp jag ska springa i mitt liv så är det det här.

Läkaren som var här på avdelningen, sa att han skulle få cytostatika men inte operation. Det är så man behandlar sjuttioåringar som får diagnosen. När operation inte är någon idé. Det borde rimligtvis vara skillnad på en som är trettiofyra och en som är över sjuttio.

På tisdag ska han träffa kirurgen eller onkologen eller vad det nu var. Och på torsdag ska dom ha en så kallad behandlingskonferens. Efter det antar jag att vi vet mer.

Ikväll ska jag till min träning och berätta varför jag inte varit där under veckan.
Snart ska jag äta något. Har inte gjort det idag än.

Imorgon ska han i alla fall lämna sjukhuset och åka hem.

One thought on “Torsdag, ännu ett kryss i kalendern

Kommentera

