Kärleken till honom

Nu börjar den förmodligen sista natten på sjukhuset, denna omgången. Imorgon ska vi åka hem.

Jag ska flytta till honom nu. Och hyra ut min lägenhet i andra hand. Jag skrev till folk på facebook och frågade om någon ville hyra. Flera stycken har redan hört av sig.

Det är så självklart att vi ska flytta ihop.

”Även om det här inte hade hänt, så hade det inte dröjt särskilt länge innan vi hade bott ihop”, sa han tidigare ikväll.

Vi kunde ha gjort det i januari redan, när vi dubblade antalet tandborstar.

”Du vet väl att du ska flytta ihop med en cancerpatient”, säger han.
Jag svarar att det inte finns något jag hellre vill.

Det dom ska göra nu är att börja med cytostatika, cellgifter. Om det onda förminskas av dom finns det hopp, då kan man göra en levertransplantation och operera bort primärtumören i colon, annars inte.

Jag undrar ofta varför han har hamnat här, i det här helvetet. Hur han som är så otroligt perfekt kan vara utvald för att vara med om något sånt här. Det är ofattbart för mig hur många svin som går runt där ute och inte ens har ett blåmärke, medan min finaste måste ligga här med dropp.

”Du är bäst”, säger jag.
”Du är bäst”, svarar han.

”Vi är bäst tillsammans.”

One thought on “Kärleken till honom

Kommentera

