Dag fem, ännu en av världens längsta dagar

Förlåt att jag inte har kunnat skriva något idag. Jag förstår att ni undrar. Men vi har inte fått några svar än. Inga som vi vill ha i alla fall.

Det har varit en intensiv dag, efter en intensiv natt.

Sent igår kom hans föräldrar från Island, jag hämtade dom på centralen, körde dom till sjukhuset och sen hem till lägenheten. Somnade i min extrasäng bredvid Jonas vid halv tre med hjälp av en sömntablett.

Igår mådde han bättre, var lite piggare. Åt en cheeseburgare. Det tog 45 minuter.

Det känns som om det var en vecka sedan jag gick från jobbet, men det var igår.

Rummet där han ligger är konstant fyllt med folk. Vänner och kollegor. Vet inte om jag skrivit det här förut, det känns som om jag upprepar mig. Dimman runt mig gör hjärnan mindre verksam för petitesser. Allt övrigt i mitt liv har blivit obetydligt.

Vi ska köpa en hund när han blir frisk. En beagle har vi sagt, bara för att det finns en sån söt som säger ”nomnomnom” i tv-reklamen.

Fortfarande inget svar på PAD:n, mer än att den har skickats vidare för ytterligare bedömning på annan ort. Ett tag tändes hoppet där, eftersom en lymfommisstanke hade inneburit ett ivägskickande. Tyvärr var det troligtvis inte det. Ett bakslag, definitivt.

Läkaren pratade om coloncancer, eller hur fan det nu stavas – jag hatar det av hela mitt hjärta, och det är inte alls bra. Inga svar finns som bekräftar det än. Läkaren sa att CEA-värdet var förhöjt, 1500 istället för normala 5. Det kan betyda många saker. Coloncancer, alltså tjocktarmscancer, drabbar dock mest äldre, väldigt sällan unga. Så vi hoppas på annan form. Carcinoid tror jag det kallades.

Imorgon förmiddag ska han på coloskopi, det innebär att dom kollar efter saker i tarmen – gissa själva vilken väg dom går in. Det finns tre alternativ då. Att dom inte hittar något (det vore väldigt bra), att dom hittar något som är relativt enkelt att behandla, att dom hittar nåt som inte är relativt enkelt att behandla. Jag antar att vi får svar där och då.
Pappa ska vara med då, Jonas föräldrar med.

Jag gillar dom, dom är väldigt snälla och bra. Jag förstår mer och mer isländska. Jag håller ju på att lära mig, men lektionerna har stannat av. Det kom något emellan.

Tidigare idag var vi ute och gick en sväng. Alltså ut ur huset, för att få lite luft, för att låta vinden blåsa lite liv i det dystra. Inte för att vi går runt och är dystra i och för sig. Vi skrattar en del, pratar mycket. Det finns ingen onämnbar rosa elefant i rummet. Humorn är ibland lite väl rå.
Jag plockade några vitsippor där vi gick i utkanten av botaniska, som nu står på hans bord.

I en röd pärm hos mamma och pappa har pappa tryckt ut 48 sidor med olika behandlingsmetoder för diverse vidriga diagnoser. Allt för att vara förberedd på det jävligaste av jävliga. Allt går att lösa, hoppas jag på.

Och jag hoppas fortfarande att jag plötsligt vaknar upp, för det känns som en mardröm. Men allt måste gå bra. Det måste göra det.

Nyss låg jag i sängen bredvid honom och han somnade. Jag tittade ut genom fönstret då och såg precis ett stjärnfall. Jag önskade mig något.

2 thoughts on “Dag fem, ännu en av världens längsta dagar

  1. Du är så stark, Annika. Till och med när du är ditt svagaste så är du så stark. Det kanske är för att du härdats så av all skit du gått igenom, att det var menat så för att du skulle vara stark nu. Eller så är det bara jag som letar efter meningen med allt.
    Vi finns häromkring, alla som bryr sej om dej. Kram.

  2. Min fina, fantastiska syster! Allt kommer att bli bra! Säg till om jag kan gör någonting! Vad som helst! Hälsa Jonas från mig och Hannes med stora varma kramar, kärlek och massor av energi! Kramar och pussar

Kommentera

