Den eviga väntan, början på dag 3

Det blev morgon till slut, efter en natt med sömntabletter. Jonas somnade ganska fort när jag satt med honom igår kväll. Sen låg jag vaken en stund i min säng. Skrev lite och tänkte. Det cirkulerar så många tankar. Jag hade aldrig kunnat somna om inte även jag fått en sömntablett. Det där svarta hålet i mitt bröst gör det svårt att andas. Det liksom trycker och blåser på samma gång. Men det är okej, jag kan ta det resten av livet, bara han blir bra. Frisk. Jag måste tro på att han blir det. Han måste bli frisk.

Nu sitter jag på jobbet och jag känner mig som ett skämt. Kan du svara på det här mailet, boka en hyrbil i Zürich, vad ska du äta till lunch?
Och vad svarar man på frågan: Var helgen bra?
Inte direkt den bästa jag upplevt?

Men dom behöver ju inte veta något här, än. Idag är chefen bortrest. Jag antar att jag får berätta för honom imorgon när han kommer tillbaka.

Nu ligger Jonas och väntar på att få tid för provtagning av massa olika saker. CT av bröstkorgen, gastroskopi, leverbiopsi. Förhoppningsvis får han göra alla dom tre under dagen, men det går inte så himla snabbt, allt på sjukhus. Som tur är har han kollegor som hjälper honom att få det så snabbt som möjligt. Dom ringer och tjatar på avdelningarna.

I morse fick jag några sekunder i det vanliga livet, innan jag kom på var jag var och varför. Det är så absurt. Så jävla absurt!

Vi sa ”jag älskar dig” i morse. Första gången. Så underligt att vi inte sagt det tidigare, för vi har ju gjort det så länge. Det känns som om jag älskat honom hela livet.

2 thoughts on “Den eviga väntan, början på dag 3

  1. Har han känt sig sjuk länge, egentligen, eller hur snabb kan gasellcancer vara?
    Skrämmande.

Kommentera

