I ran a long, long way from home, to find a heart that’s made of stone

Förra söndagen vaknade jag plötsligt upp.

Jag befann mig hemma hos mamma och pappa och mina systrar och en av pojkvännerna var där med. Vi satt vid matbordet och pratade.

Och tanken överrumplade mig:
Oj, vad konstigt det känns. Jag känner mig så… Glad? Är det det? Är det så här det ska kännas? Kändes det så här innan, alltid? Pratade jag alltid så här mycket innan? Var det så här förr, innan…?

Men innan när? När vände det? Jag vet att det redan hade vänt i början av 2008. Jag tror det var i november 2007. Då kraschade jag och kom inte upp igen förrän nu. Tre års helvete. Inte konstant, men nästan.

Och för nästan exakt ett år sedan skrev jag:

”Trött. Hela tiden trött nu.

Och en känsla av att ha gett upp. Av att tunnas ut.

Det är som om det är ett lager av dimma över mig, som förhindrar mig från att se färger, från att känna värme. Och jag undrar när jag ska få lov att komma ut, på andra sidan och igenom det här ogästvänliga och jävliga nuet. Jag undrar när jag ska få vara glad igen. Längre än fem minuter i tillfällig glömska.

Det här är det jävligaste jag varit med om någonsin.

Det är som om jag skulle kunna skrika rätt ut, rätt in i dimman, utan att någon skulle höra. Och jag är så bra på teater. Alla ord som kommer ur min mun är plast. Oriktiga. Meningslösa.

Aldrig mer.”

Och:

som att kvävas

och som att dö
som att tiga
tills skriket inuti förvandlas till svärta

som att inte finnas
inte räknas

och som att finnas bara för att inte vara nog

som att hata men ändå älska

som att blunda men se allt ändå
och höra allt
om och om igen

som att andas in sand
och tro att det är så det ska vara

2 thoughts on “I ran a long, long way from home, to find a heart that’s made of stone

Kommentera

